Nieuw Vlaams Lied

14.3.06

Hier in mijn huis

Hier in mijn huis voel ik me veilig
Hier in mijn tuin voel ik me volstrekt normaal
Met mijn handen woelend door de aarde
Met zaad dat door mijn vingers glijdt
De geur van een roos doet me denken aan het leven
Daar buiten
Daar buiten
Waar de vrijheid haar zotte kuren krijgt

Een gevoel van veiligheid, niets is zo gevaarlijk
Alles op een rijtje, dan is alles weer zo weg

Hier in mijn huis is het gezellig
Hier bij de kachel is het goed toeven
Met mijn voeten op tafel
En in mijn handen een dik boek
Zittend in mijn luie zetel
Hoor ik gekwetter en geluiden
Daar buiten
Daar buiten
Waar de droom haar diepe kleur verliest

Hoe kan je winnen als je nooit iets hebt verloren?
Hoe kan je vinden als je toch al alles hebt?

Ik kijk door het dakraam van mijn zolder
Waar alles door het stof der liefde is bedekt
Ik kijk door het dakraam, zie niets bijzonders
In geen velden of wegen
valt te bespeuren
Wat ik al jarenlang zoek
Daar buiten
Daar buiten
Waar mijn lot haar geluk beproeft

Wanneer kom je thuis
als je nooit bent weggegaan?
Als alle wegen leiden naar Rome
Hoe vind je dan jezelf?